Na nedavno održanoj ACES regionalnoj konferenciji „Trendovi u građevinskoj industriji“ bilo je reči i o jednom od najiščekivanijih i najvećih infrastrukturnih projekata u Srbiji – Beogradskom metrou. Dokle se zaista stiglo u planiranju i kako bi on trebalo da izgleda govorili su Andrija Mladenović, direktor „Beogradskog metroa“ i Milonja Milanović, izvršni direktor za infrastrukturu JKP „Beogradski metro i voz“.
Mladenović je najpre istakao kako je spoj građevinskog i pravnog dela ključ za kvalitetne projekte.
Prema njegovim rečima, predviđene su tri linije metroa i prolaziće kroz devet opština, a su Čukarica Savski venac, Stari grad, Palilula, Zvezdara, Novi Beograd, Zemun, Vračar i Voždovac.
Vreme putovanja
Kada je reč o vremenu putovanja, koje mnoge građane najviše zanima, rekao je:
Linija 1: Železnik – Mirijevo, ukupno vreme putovanja 32 minuta, 44 trodelna voza
Linija 2: Bežanija – Mirijevo, ukupno vreme putovanja 39 minuta, 38 trodelnih vozova
Linija 3: Bežanija – Banjica, ukupno vreme putovanja 38 minuta, 29 trodelnih vozova
– Imamo završen projekat prve linije Beogradskog metroa i počeli da pregovaramo za izvođačima. Njih smo dobili međudržavnim sporazumom, nema tendera. U pitanju su Francuska i Kina, rekao je on.
Dodao je da je već potpisan ugovor od 210 miliona evra po pravilu žutog Fidika za depo sa „Power China“, a još jedan od 20 miliona evra po zelenom Fidiku sa „Power China“ potpisan pre mesec dana.
Potpisan je i ugovor sa „Alstomom“ o konsultantskim uslugama. Lot 2 pregovori u toku, 85 odsto iz kredita, 15 od strane države. Istakao je da u prvoj fazi donirano od Francuske 8 miliona.
Korist za građane
– Metro menja koncept života u glavnom gradu – rekao je Mladenović i potom istakao prednosti koje će novi metro doneti stanovnicima glavnom grada.
Koristi za građane:
- brzina prevoza;
- smanjenje zagušenja u saobraćaju
- laka dostupnost i pristupačnost; bezbednost
- smanjenje buke i unapređenje kvaliteta vazduha;
- očuvanje ulica i puteva prednosti za životnu sredinu
- energetska efikasnost
- jačanje ekonomije
- umanjeni putni troškovi
- bolja pristupačnost za osobe sa invaliditetom
- smanjenje stresa
- kulturna razmena
- razvoj turizma
Urbana integracija
Milonja Milanović, direktor za infrastrukturu JKP Beogradski metro i voz, ispričao je tehničke stvari o metrou.
Naveo je, između ostalog, da će postojati četiri tipa stanica; TBM deonica u dubokom iskopu; CUT&COVER deonica. Glavni depo na Makišu će služiti za održavanje vozova.
Vozovi bez vozača, upravljaće se iz operativnog centra, dodao je on.
Radno vreme metroa biće od 5 ujutru do ponoći. Vozovi će ići na dva minuta, maksimalno 7, 5 u zavisnosti od linije i drugih specifikacija.
Mladenović se nadovezao rekavši da nema nikakvog kontakta sa vozom, šinama zbog takozvanog „skrindors“ sistema i to osobenost metroa.
– Bim model – bićemo prvi koji ćemo za ovako veliki projekat primeniti ovaj model, što je najavio i ministar Vesić u uvodnom izlaganju na ovoj konferenciji – dodao je on.
Ukupno će biti i 7 linija Beogradskog voza, kao i linije za Mladenovac, Lazarevac i Obrenovac.
– Integrisan sistem koji ce omogućiti velikom broju putnika prevezu za što kraće vreme stignu do određene destinacije – zaključuje Mladenović.