Mnogi vozači strahuju od 5. jula jer bi tad trebalo da stupi na snagu odredba pravilnika o tehničkim uslovima koja se odnosi na izduvne gasove, pa vlasnici čiji automobili nemaju ispravan katalizator neće moći da prođu tehnički pregled.
U problemu su na hiljade vozača, ne samo oni koji voze starija vozila, već i oni koji imaju polovna, a kojim je pre prodaje skinut katalizator.
Ova odluka je trebalo da stupi na snagu pre oko dve godine, međutim tada je više od 100.000 vlasnika bilo u problemu da registruje svoje vozilo.
Zato je odlučeno da se rok stupanja na snagu pomeri. „Svi automobili koji su do 5. jula 2021. godine registrovani u Republici Srbiji još dve godine ne moraju da imaju kompletan izduvni sistem, nakon toga će morati da kompletiraju izduvni sistem svog automobila, ali će morati da zadovolje neke norme izduvnih gasova“, navedeno je ranije.
Dve godine su prošle i bliži se 5. jul i ukoliko se ne pomeri rok vozila, koja imaju neispravni katalizator ili ga uopšte nemaju, bi morala da budu isključena iz saobraćaja. Nedavno je član Odbora grupacije tehničkih pregleda pri Privrednoj komori Srbije Andrija Vujičić upozorio da je reč o velikom izazovu za vozače.
Takođe je istakao da je neophodno dati još vremena da se propis uskladi ili da se vlasnici ovakvih vozila prilagode propisu ukoliko se odluči da se on održi u obliku u kom je sada. Što se tiče firmi koje se bave tehničkim pregledom, iz njih kažu da je i pre dve godine više od 90 odsto njih bilo spremno za ovu novinu, pošto su nabavili uređaje za merenje količine izduvnih gasova.
„Ništa se ne zna i ništa nam nije nagovešteno u vezi eventualnog novog odlaganja. Propisi kažu da nakon 5. jula svako vozilo koje je proizvedeno sa fabričkim katalizatorom mora imati taj uređaj. Ako ga nema, smatra se da nije ispravno i ako ćemo postupati po zakonu i savesti, onda takav automobil ne sme da prođe tehnički pregled. Problem je, međutim, što se za prethodne dve godine u smislu toga kakva vozila dolaze na tehnički pregled malo šta promenilo, a to je da je njihova prosečna starost 15 godina. I ne samo to što se kupuju i voze automobili koji nemaju katalizator, već se dosta voze i oni noviji polovnjaci iz kojih je katalizator skinut. Nije mali broj trgovaca polovnjacima koji pre prodaju skinu katalizator i prodaju automobil bez njega, a katalizator prodaju trgovcima tih delova“, pričaju u tehničkim pregledima.
Sva vozila proizvedena sa Euro 3 normom uvedenom 2000. godine, a kod nekih proizvođača i godinu dana ranije, moraju imati fabrički ugrađen katalizator. A kako to, ukoliko niste sigurni, utvrditi na samom tehničkom pregledu? „Kao i do sada, meriće se količina izduvnih gasova. Automobil se neće otvarati da bi se otkrilo da li poseduje taj deo. Kuckanje po cevi auspuha, kojim bi se odredilo da li je možda prazan i nema katalizator, svakako nije pouzdana metoda i jednostavno ne bi mogla da važi. Zato je svakako najbolje za vlasnike automobila, pre svega polovnih, da ako nisu sigurni, obavezno pre tehničkog pregleda odu kod majstora koji ima odgovarajuću dijagnostiku koja može da utvrdi da li njihovo vozilo ima katalizator i da li je ispravan“, savetuju iz tehničkih pregleda.
Cene katalizatora uopšte nisu niske. Zavisno od toga da li su za normu Euro 3, 4 ili 5, oni sa ugradnjom, odnosno reparacijom saća za poslednju normu, koštaju od 9.500 do skoro 44.000 dinara.
Inače, pre dve godine, uoči najave primene ovog propisa, a pre nego što je odložen, sudeći po oglasima na internetu katalizatore je, za one kojima je kupovina bila skupa, bilo moguće iznajmiti samo za tehnički pregled i to po ceni od 15 evra za 48 sati korišćenja! Sada bi ta varijanta kojom se “zaobilazi” propis i izdatak koji nije mali, po procenama, koštala duplo skuplje.